Subject: FW: [VÄLJAST] Re: Kiri sotsiaalkaitseministrile
From: "Liisi Uder" <[email-masked]>
To: "Kadi Kallas" <[email-masked]>
Date: Thu, 16 May 2024 09:39:58 +0300

From: Liisi Uder
Sent: Wednesday, May 15, 2024 9:48 AM
To: [email-masked]' <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: [VÄLJAST] Re: Kiri sotsiaalkaitseministrile

Tere, Agne

Ma pole täna tööl. Homme süvenen ja teeme Sulle sobival ajal selle kõne. 
Anna teada, millal sobiks.

Liisi

From: [email-masked] <mailto:[email-masked]>  <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Tuesday, May 14, 2024 9:22 PM
To: Liisi Uder <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; autoreply <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Arvo Raudmees <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: [VÄLJAST] Re: Kiri sotsiaalkaitseministrile

Tere Liisi
Tänan koosoleku ja kena kirja koostamise eest!
Mul on mure, seotud Tallinna ja toetatud elamise teenusega (erihoolekande 
teenus) ning intellektipuudega inimestele elamispinna võimaldamisega.
Püüan kuidagi hapuks läinud olukorda kirjeldada, igaksjuhuks helistaksin ka 
üle, et vajadusel anda lisaselgitusi.
Deinstitutsionaliseerimise tähtsaim osa on psüühikahäirega sh 
intellektipuudega inimesele võimaldada elukoht ja toetus avatud ühiskonnas 
(sh tõmbekeskuses, kus leiab tööd).
KOV kohustus on pakkuda inimesele elukoht ( sotsiaalkorter) - kas mul on 
õigus?
Toetatud elamise teenust (erihoolekanne) võib osutada teenuseosutaja 
ruumides, sotsiaal-munitsipaalpinnal, üürikas, omakodus jne
Teenuse osutajale (antud juhul MTÜ Tugiliisu) tasub riik teenuse osutamise 
eest, kuid mitte ruumide haldamisega, remondiga seotud kulusid ( kui on 
teenuse osutaja pinnal).
Tugiliisul on oma korterid toetatud elamise teenuse osutamiseks, nõuded 
neile loa saamiseks arvestatavad.
Kuid, meie võtame korteri eest üüri (lisaks muidugi kommunaalid -mille üle 
küsimusi ei ole). Seega on kliendi jaoks (intellektipuudega inimese jaoks) 
meie korteris elamine kallim kui sotsiaalkorteris elamine.
Üüri peame võtma, sest meie peame ise korterit remontima. KOV 
sotsiaalkorterid remonditakse maksumaksja rahast (nn linna rahast).
Kui nüüd klient ei taha enam meie korteris elada, sest saab aru, et Linna 
pinnal on odavam, siis Tallinn keeldub neid sotsiaaleluruumi järjekorda 
panemast, kuna nad juba kasutavad toetatud elamise teenust.
Nüüd olukord veel hullem. Klient elab üürikorteris (vaba turg) . Tallinn on 
nõus isiku panema sotsiaalkorteri järjekorda alles 1 kuu enne üürilepingu 
lõppemist ja siis pigem nõus toetame summaga järgmise korteri üürimist. Ei 
taha klienti sotsiaalkorteri järjekorda panna. Inimene töötab avatud 
tööturul.
Mulle tundub, et olukord ei ole aus. Kas siis Tugiliisul on õigus linnalt 
küsida meie teenus pindadele remondi hüvitamist? Et üüri võrra oleks korter 
odavam. Ja et inimestel oleks võrdsed võimalused.
Kuidas ikkagi KOV saab keelduda sots. korteri järjekorda panemist seetõttu , 
et isikul üüripind olemas? Kas nad tohivad keelduda?
Või olen mina millestki valesti aru saanud ?

Kokkuvõttes on siis nii, et kui inimene elab üürikorteris ja/või on 
erihoolekande teenusel,  siis Talllinn teda sotsiaalpinna järjekorda ei pane 
( ükskõik kas Tugiliisu või avatud turu üürikorteris)
Juhul kui minna Tallinnaga arutama olukorda vajaksin kindlasti Teie abi ja 
nõustamist.

Lugupidamisega
Agne Raudmees
MTÜ EIT Tugiliisu, Eesti Vaimupuudega Inimeste Tugiliit
On Tuesday, 14. May 2024 at 09:23, Liisi Uder < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]> wrote:
Armsad nõukoja liikmed

Eile õhtul kirjutas õiguskantsler alla kirja sotsiaalkaitseministrile, kus 
palume vastuseid viimasel nõukoja koosolekul üles jäänud küsimustele. Ootame 
ministrilt vastuseid kuu jooksul. Kui vastus olemas, siis vaatame koos 
sellele otsa ja seame plaani, kuidas edasi.

Tänan kõiki nõukoja koosolekul osalejaid ning enne ja pärast koosolekut 
kirjalikult küsimusi saatnuid. Leian, et kiri sai tuumakas ja mitmekülgne.

Lugupidamisega

Liisi Uder

Puuetega inimeste õiguste valdkonna juht
Õiguskantsleri Kantselei